ضعف نورپردازی و آلودگی های نوری شهر کرمانشاه


امروزه این موضوع مهم بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به تفکر وباز نگری دارد.اگر درشب در استان کرمانشاه از شمال تا جنوب و از غرب به شرق در حرکت باشیم این امر بیشتر نمایان می شود.بخشی از شهر درآلودگی های نوری وبخشی دیگر از نداشتن نور پردازی صحیح رنج می برد. این امر باعث شده زیبایی های شهر کرمانشاه به عنوان یک شهر تاریخی درشب تیره وکسالت بار باشد،وبه عنوان یک ضعف شهری دربین ساکنین شهروحتی ذهن مسافران به جای به ماند.عدم توجه به نورپردازی شهری علاوه بر ساختار شهری باعث به وجود آمدن مشکلاتی دیگر برروی سلامتی افراد پیرامون می گردد،مثلا تاثیرمنفی بر روی بینایی افراد دربلند مدت،مشکلات روحی و روانی،حتی تاثیر بر روی چرخه حیوانات اطراف

متاسفانه در امر نور پردازی به دلیل استفاده نشدن از نرم افزار های مهندسی طراحی ونداشتن معیارهای مهندسی واستفاده از چراغ هایی پر مصرف بدون داشتن استاندارد های ملی و بین الملی و  حتی استفاده از المان های نوری یکبار مصرف بدون کاربرد وتوجیح فنی جهت نور پردازی ساختمان ها ،بناهای تاریخی و فضای شهری باعث به وجود آمدن ضعف نورپردازی و آلودگی نوری  درشهر کرمانشاه گشته است.

بلکه توجه به معیارهای نور پردازی امروزه یک امر مهم دربین کشورهای پیشرفته در جذب توریست و هرچه بیشتر جلوه دادن زیبایی ها و نقاط گردشگری آن کشور یا شهر می باشد. و باعث به وجود آمدن یک موج مثبت در بین افراد واز بین بردن فضاهای تیره وکسالت بارمی باشد.

اما متاسفانه بحث نورپردازی شهری در کرمانشاه مورد توجه آنچنانی قرارنگرفته است.

و این امر برای شهروندان قابل درک می باشد . به طور مثال اگر به عنوان یک توریست درشب در استان کرمانشاه در حرکت باشیم دیدن بناهای تاریخی با قدمت چند هزار ساله که درشب به زیبایی روز نیست. فضاهای سبز شهری که از تاریکی ها رنج می برد ،بناهایی ساختمانی نورپردازی شده ای که شاید از دیدگاه کارفرما زیبا به نظر برسد و البته بعد از چند وقت کارکردن بخشی از چراغ های آن از کار می افتند. استفاده نکردن هیچ یک از اصول نورپردازی باعث زشت شدن آن نما وحتی شهر می گردد. همه این نکات به دلیل توجه نکردن به اصول روشنایی در فضای شهری واستفاده کردن از المان های نوری نامناسب و کارشناسی نشده می باشد.

البت با کمک ارگان های دولتی مربوطه جهت استفاده از نیروی متخصص وباتجربه با روش های نوین نورپردازی ،استفاده از الگو های مهندسی روشنایی،وحتی با اضافه شدن نظارت شهرداری برروی نورپردازی های ساختمان ها ،المان های شهری،مکان های تفریحی وگردشگری،فضاهای سبز،با وجود آوردن یک بخش به اسم نور پردازی شهری این امر قابل حل می باشد.

به امید شهری روشن وزیبا در روز وشب.

 

 

نوشته ای از مهندس سجاد محمودی دارابخانی- کارشناس برق قدرت

وبلاگ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *